Membantu Menhalang Kebakaran

Membantu menhalang kebakaran

Membantu Menhalang Kebakaran

1) Penyalahgunaan peralatan elektrik

Penggunaan alat penyambungan plug alat-alat elektrik secara berlebihan boleh menyebabkan kebakaran. Gantikan wayar-wayar yang telah rosak. Padankan kapasiti penggunaan kuasa adalah berpadanan dengan jumlah kuasa yang diperlukan. Pastikan wayar alat elektrik yang digunakan telah disahkan dan tidak mudah dirosakkan.

Seterika baju, cerek elektrik, ketuhar gelombang micro dan sebagainya, tidak ditinggalkan tanpa perhatian. Cabutkan plug setiap kali selesai menggunakannya. Jangan simpan alat-alat tersebut sekiranya ia masih panas. Jauhkan alat pemanas dari langsir dan bahan mudah terbakar. Padankan saiz penggunaan alat elektrik, untuk mengelakkan pemanasan yang melampau. Pastikan ketuhar, dapur bersih dari kesan kotoran minyak. Serta jauhkan bahan-bahan mudah terbakar seperti kertas atau plastik dari permukaan yang panas.

2) Pembakaran Terbuka

Lilin, penunu Bunsen dan sebagainya, perlu di perhatikan. Padamkan segala kebakaran terbuka sebelum anda meninggalkan tempat itu walaupun untuk seketika. Penggunaan lilin adalah sangat merbahaya terutama jika digunakan di dalam bilik tidur.

3) Penyimpanan Bahan Mudah Terbakar

Buangkan segala sisa-sisa bahan kimia dengan segera. Ia haruslah disimpan di dalam tempat yang selamat. Bahan-bahan tersebut perlulah disimpan di tempat yang berasingan.

4) Cecair Mudah Terbakar

Minyak gas, cat, gam dan sebagainya tidak sesuai disimpan di dalam bangunan kediaman. Penyimpanan ia juga adalah terhad mengikut kuantiti dan disimpan di dalam bekas yang dibenarkan.

Pemadam Api Banting

Ingin membeli pemadam api atau inginkan servis dari Masma Fire Engineering ?

Anda telah membuat pilihan yang bijak

Dapatkan daripada kami di pembekal pemadam api banting

Kami sedia membekal alat pemadam api/ fire extinguisher untuk industri sekitar Banting Selangor.

Kami juga menyediakan servis fire fighting untuk premis perniagaan anda.

Kami di Masma Fire Engineering Banting Selangor menyediakan perkhidmatan yang mesra dan profesional untuk anda.

Kami juga menyediakan servis fire fighting

Hubungi kami 0199326456 atau 0193149764 untuk bantuan .

#pembekal pemadam api banting # pemadam api banting

Leave a Reply