PROSEDUR MEMBAIKI PANEL PENGGERA KEBAKARAN UNTUK BANGUNAN PEJABAT ANDA

PROSEDUR MEMBAIKI PANEL PENGGERA KEBAKARAN UNTUK BANGUNAN PEJABAT ANDA

Panel Penggera Kebakaran
Prosedur Membaiki Panel Penggera Kebakaran Bangunan Anda by Selangor Fire System Protection Certified Contractor

Jika bangunan komersial anda tidak menjalani penyelenggaraan penggera kebakaran berkala, anda mungkin tidak tahu keberkesanannya. Penggera kebakaran boleh dirosakkan dengan kotoran, habuk atau vandalisma. Hal ini boleh mengurangkan prestasi penggera kebakaran anda. Penggera kebakaran juga mungkin rosak semasa projek pengubahsuaian atau akibat serpihan dan kemalangan. Untuk memastikan penggera kebakaran anda berfungsi dengan baik, anda mesti menjalankan pemeriksaan berkala, ujian dan penyelenggaraan.

Berapa Lama Sistem Penggera Anda Telah Beroperasi? Adakah Ia Berbaloi Dijaga?

Adakah anda telah menentukan umur dan sejarah penyelenggaraan sistem penggera anda? Sistem yang berumur kurang daripada lima tahun tidak mungkin memerlukan banyak penyelenggaraan, dan jika yang sebaliknya berlaku, terdapat peluang yang baik bahawa prosedur pemasangan yang lemah atau transistor voltan harus dipersalahkan. Faktor persekitaran juga boleh menyebabkan sistem kebakaran berumur antara lima dan sepuluh tahun tidak berfungsi. Sistem berusia antara sepuluh dan lima belas tahun mungkin masih mampu menghasilkan perlindungan yang baik jika ia diselenggara dengan teliti. Penyelenggaraan sistem berkemungkinan rosak jika ia tidak dijaga dengan betul. Jika ia diselenggara dengan baik, anda boleh terus menggunakannya lebih lama.

Program Penggera Kebakaran Anda

Sistem penggera kebakaran memerlukan penyelenggaraan yang berjadual untuk kekal berkesan dalam memastikan orang selamat: Berikut ialah beberapa cadangan untuk menyesuaikannya dengan kegunaan harian:

  1. Semak sistem setiap minggu untuk melihat sama ada ia berfungsi dengan betul. Rakam masalah dan selesaikannya. Uji sekurang-kurangnya satu titik pengesan asap setiap minggu untuk asap, nyalaan serta penggera.
  2. Semak operasi sistem penggera setiap minggu. Uji sekurang-kurangnya satu zon setiap minggu. Periksa pelepasan automatik pintu api setiap minggu. Juga, semak pemotongan sambungan dalam penggera setiap minggu.
  3. Setiap empat bulan, periksa bateri dan sambungan penggera. Pastikan individu yang cekap menyemak penggera setiap tahun. Anda mesti memeriksa kabel dan mesin beroperasi dengan baik setiap tahun walaupun prosedur suku tahunan telah dilaksanakan. Anda boleh mendapatkan sijil ujian selepas semuanya diperiksa dan dibaiki.

For more information on Safety Training do click this link to MASMA Safety or click here for more information. Do not hesitate to call us at 019-2000643. MASMA Fire Engineering – Your Trusted Fire Contractor.

Leave a Reply