7 Tips Pencegahan Kebakaran Di Tempat Kerja

Tips pencegahan kebakaran di tempat kerja

Tips pencegahan kebakaran di tempat kerja dari Masma Fire Engineering . Salah satu senario terburuk yang boleh berlaku semasa hari kerja adalah kebakaran di tempat kerja. Walaupun sesetengah kebakaran di tempat kerja tidak dapat dielakkan dan di luar kawalan penghuni bangunan, sesetengah kebakaran dapat dicegah. Oleh itu kami pembekal pemadam api banting , Masma Fire Engineering ingin memberikan anda tips pencegahan kebakaran di tempat kerja .

Antara kes kes kebakaran di pejabat atau tempat kerja

Tips Pencegahan Kebakaran Di Tempat Kerja

  • Sebelum anda memasangkan apa saja perkakas atau peranti ke dalam outlet, periksa pendawaian. Wayar yang pecah, atau rosak boleh mencetuskan api elektrik jika digunakan.

  • Set zon merokok khusus di luar bangunan untuk pekerja yang merokok. Terdapat juga bekas sampah yang sesuai untuk pekerja membuang rokok mereka dengan betul. Merokok di dalam rumah atau membuang rokok secara tidak wajar boleh membawa kepada kebakaran tempat kerja.

  • Letakkan kawasan dapur di bangunan anda untuk ahli pasukan untuk menyediakan makanan. Plat panas dan pembakar yang digunakan di kawasan yang tidak dibenarkan adalah punca utama kebakaran tempat kerja.

  • Pengguna menggunakan wayar sambungan dengan sebaik-baik kemampuan anda. Sekiranya kord sambungan mesti digunakan, jangan biarkan kord tanpa wayar dan cabut plag selepas digunakan untuk mengelakkan kebakaran.

  • Menyediakan sebarang bahan mudah terbakar di kawasan yang selamat dan terjamin. Baca semua label amaran dan pastikan anda menyimpan bahan-bahan ini di kawasan yang bersih, rapi dan sejuk. Pastikan dengan jelas menandakan kawasan penyimpanan ini juga untuk memastikan kakitangan mengetahui kehadiran mereka.

  • Menghentikan muatan mana-mana cawangan kuasa atau jalur kuasa di pejabat. Cawangan-cawangan ini boleh menjadi pendek atau terlalu panas, yang boleh membawa kepada kebakaran tempat kerja.

  • Pastikan semua ahli kakitangan mengetahui prosedur keselamatan kebakaran dan bagaimana menangani situasi kebakaran yang berpotensi.

Pemadam Api Banting

Pejabat anda memerlukan khidmat servis atau bekalan alat keselamatan seperti pemadam api , pengesan asap , selimut api atau alat keselamatan yang lain ? Dapatkan daripada kami Masma Fire Engineering one stop centre untuk fire fighting servis dan pembekal alat keselamatan .

Ingin membeli pemadam api atau inginkan servis dari Masma Fire Engineering  ?

Anda telah membuat pilihan yang bijak

Dapatkan daripada kami di pembekal pemadam api banting

Kami sedia membekal alat pemadam api/ fire extinguisher untuk industri sekitar Banting Selangor.

Kami di Masma Fire Engineering Banting Selangor menyediakan perkhidmatan yang mesra dan profesional untuk anda.

Kami juga menyediakan servis fire fighting

Hubungi kami 0199326456 atau 0193149764 untuk bantuan .

#pembekal pemadam api banting # pemadam api banting

Leave a Reply